Noi şi hainele
Dacă ar fi să vedem cu ochii minţii ceea ce putea vedea un om acum câteva sute de ani ne-am da seama că informaţia vizuală la care avea acces era foarte limitată şi dacă el ar putea să ne facă o vizită, ar muri – atât de mare este schimbarea prin care lumea noastră a trecut.
Vedem aproximativ 1000 de oameni într-o singură zi, ca să nu mai spunem de cei de pe reţelele sociale. Am evoluat într-o societate dominată de imagini, ceea ce ne pune în situaţia de a învăţa şi de a înţelege lumea în care trăim pornind de la informaţiile vizuale pe care le primim.
Creierul procesează la întâlnirea cu un necunoscut, informaţii legate de vârstă, rasă, ocupaţie, temperament, statut social şi economic. Toate acestea în doar 2 secunde, dacă mai stăm puţin, sigur vom încerca din priviri să aflăm şi despre stimă de sine, personalitate, cultură, valori morale şi religioase.
Imaginaţi-vă că de la fiecare om nou pe care îl cunoaşteţi primiţi un puzzle şi că în timp ce voi faceţi small talk, creierul vostru încearcă să pună piesele cap la cap, încât să iasă o imagine coerentă, cu sens, accesibilă, inteligibilă şi cu care să ştiţi ce să faceţi. Îmbrăcămintea este una dintre piesele puzzle-ului, la fel de importantă precum mimica, gestica sau postura.
Pentru că şi creierul mai face economie la energie şi pentru că are acces la lume doar printr-un număr limitat de experienţe – ale noastre, nu interpretează corect de fiecare dată, mai mult decât atât uneori, nici nu ne dăm seama în ce fel interpretează (lucrează incognito ☺), dar totuşi ne comportăm în conformitate cu semnificaţiile pe care el le dă imaginilor primite. Ne raportăm la ceilalţi pe baza informaţiilor vizuale pe care aceştia ni le transmit şi a modului în care noi le înţelegem.
În aceeaşi măsură, zilnic fiecare dintre noi alegem ce poveste spunem lumii despre noi, prin hainele pe care le purtăm. Ele sunt precum o reprezentare fizică a emoţiilor noastre din trecut, din prezent sau pe care ni le dorim în viitor. Fără să ştim, cu toţii încercăm să îi ajutăm pe ceilalţi să ne înţeleagă, prin modul în care ne îmbrăcăm şi de asemenea căutăm automat să descifrăm ceea ce ne comunică ei. O facem pornind tocmai de la exterior şi ne croim încet încet drumul spre interior.
Alegerile vestimentare stimulează cele mai diverse tipuri de percepţie socială: fusta şi pantalonii office pot să îi ducă pe oameni cu gândul la o persoană mai fericită şi mai de succes şi de asemenea în ceea ce priveşte fusta formală, aceasta poate face ca o femeie să fie percepută ca fiind mai atractivă şi mai interesantă, o persoană care alege să poarte o fustă casual poate fi percepută ca fiind mai feminină, pantalonii casual în schimb ar putea să îi trimită pe ceilalţi cu gândul la cineva care este foarte activ.
Dacă este să vorbim şi despre culori, se poate ca femeile care poartă roşu să fie percepute de către bărbaţi ca fiind mai disponibile, mai interesate de o relaţie, iar celelalte femei le pot privi ca pe nişte competitoare.
Datorită manierei în care vestimentaţia poate modela, corecta şi îmbunătăţi aspectul exterior al corpului, există corelaţii între aceasta şi stima de sine, imaginea corporală, dispoziţiea dar şi anumite trăsături de personalitate. Astfel, imaginea noastră oferă informaţii şi în această direcţie.
Desigur – orice informaţie aruncată în lume poate genera nenumărate reacţii. Gândiţi-vă la o operă de artă: fiecare o interpretează în funcţie de experienţa personală, de cunoştinţele şi amintirile legate de ceva similar şi mai ales de emoţiile asociate cu acestea. O operă de artă poate inspira în acelaşi timp siguranţă, încredere, revoltă, apreciere sau respingere la fel cum imaginea noastră poate trezi toate acestea în oamenii din jur, fără ca ei să fie conştienţi de unde şi de ce reacţionează astfel.
Acest articol este scris de prietena noastră, Andreea Stefiuc, psiholog clinician, consilier si psiholog educațional.
Andreea si-a dedicat activitatea profesională înţelegerii aprofundate a psihicului uman şi oferirii unor servicii care să transforme in bine modul de viaţă al oamenilor.
O gasiti pe Andreea pe facebook,si mai multe informatii despre serviciile si evenimentele pe care le organizeaza, aflati pe site-ul ei Pas spre tine.
Acest articol este precum esti tu 🙂 in ochii mei vazuta pentru prima oara, fresh!